Električni avtomobili veljajo za okolju prijaznejšo alternativo avtomobilom z motorji na notranje zgorevanje, vendar njihova proizvodnja in recikliranje vzbujata pomisleke. Primerjamo, katera vrsta vozila manj obremenjuje okolje, z analizo celotnega življenjskega cikla: proizvodnje, uporabe in recikliranja.
Vpliv proizvodnje
Proizvodnja karoserije električnih in bencinskih avtomobilov ima podoben okoljski odtis. Glavna razlika je v akumulatorjih. Električni avtomobili uporabljajo litij-ionske akumulatorje, bencinski pa svinčevo-kislinske. Proizvodnja litij-ionskih akumulatorjev je energetsko intenzivnejša in povzroča večje emisije ogljikovega dioksida (CO2). V povprečju proizvodnja litijevega akumulatorja ustvari 12,5 ton CO2, svinčevo-kislinskega pa okoli 7,5 ton.
Pridobivanje litija, kobalta in niklja za akumulatorje je povezano z okoljskimi in družbenimi težavami. Na primer, pridobivanje litija na Čilu porabi ogromne količine pitne vode, kar izčrpava vire v sušnih regijah. V Kongu, kjer pridobivajo 60 % svetovnega kobalta, proces spremljajo onesnaževanje in uporaba otroške delovne sile. Premog, ki se pogosto uporablja na Kitajskem za proizvodnjo akumulatorjev, podvoji emisije toplogrednih plinov v primerjavi s plinom.
Bencinski avtomobili imajo manjši okoljski odtis pri proizvodnji zaradi enostavnejših akumulatorjev. V povprečju proizvodnja električnega avtomobila povzroči 8,8 ton CO2, bencinskega pa 5,6 ton.
Vpliv med uporabo
Električni avtomobili ne proizvajajo izpušnih emisij, zaradi česar so čistejši med uporabo. Vendar njihova okolju prijaznost zavisi od vira električne energije. V državah z visokim deležem obnovljivih virov (npr. Norveška, Švedska) so emisije CO2 električnih avtomobilov minimalne – približno 30 g/km na Švedskem. V regijah z odvisnostjo od premoga, kot je Poljska, emisije dosežejo 160 g/km, kar je še vedno manj kot pri bencinskih avtomobilih (približno 200 g/km). V Rusiji, kjer 65 % energije izhaja iz fosilnih goriv, električni avtomobili proizvedejo manj CO2 kot bencinski (npr. 88 g/km za električni model v primerjavi z 256 g/km za nov bencinski avtomobil).
Bencinski avtomobili poleg CO2 izpuščajo tudi druge škodljive snovi: dušikove okside, dušikov oksid, ogljikov monoksid in trdne delce, ki povzročajo zdravstvene težave in prispevajo h globalnemu segrevanju. Električni avtomobili teh emisij nimajo. Poleg tega rekuperativno zaviranje pri električnih avtomobilih zmanjšuje obrabo pnevmatik in zavor, kar zmanjšuje emisije mikroplastike v primerjavi z bencinskimi avtomobili.
Litij-ionski akumulatorji so trajnejši od svinčevo-kislinskih (8–10 let v primerjavi s 4–5 leti), kar zmanjšuje pogostost menjav in s tem povezane okoljske vplive.
Recikliranje
Recikliranje akumulatorjev je ključni dejavnik. Svinčevo-kisline akumulatorje, ki se uporabljajo v bencinskih avtomobilih, je mogoče učinkovito reciklirati: v razvitih državah se reciklira do 98 % takih akumulatorjev. Postopek je preprost, materiali (svinec, baker, plastika) pa se ponovno uporabijo.
Litij-ionske akumulatorje je težje reciklirati zaradi njihove kemične sestave. Le 5–10 % teh akumulatorjev se pravilno reciklira zaradi omejenega števila obratov in visokih stroškov. V Rusiji je recikliranje litijevih akumulatorjev v začetni fazi, čeprav se gradijo novi ekotehnološki parki. Nepravilno recikliranje litijevih akumulatorjev lahko povzroči onesnaženje tal in vode s strupenimi kovinami.
Celoten življenjski cikel
Raziskave kažejo, da električni avtomobili v povprečju proizvedejo 27–71 % manj CO2 v celotnem življenjskem ciklu (pri 250.000 km prevoženih kilometrov) v primerjavi z bencinskimi avtomobili. Visoke emisije pri proizvodnji se izravnajo z nizkimi emisijami med uporabo, še posebej če energija izhaja iz obnovljivih virov. Na primer, na Norveškem električni avtomobil postane okolju prijaznejši od bencinskega po 13.000 km, v državah s premogovno energijo pa po približno 126.000 km.
Kljub temu električni avtomobili niso brez pomanjkljivosti. Proizvodnja akumulatorjev in njihovo recikliranje ustvarjata pomemben okoljski odtis, odvisnost od »umazane« energije v nekaterih regijah pa zmanjšuje njihove prednosti. Bencinski avtomobili povzročajo več škode med uporabo zaradi izpušnih plinov in škodljivih snovi, vendar imajo manjši okoljski odtis pri proizvodnji in so lažje reciklirani.
Alternative in prihodnost
Hibridni avtomobili, ki združujejo električni in bencinski motor, so lahko kompromis. Proizvajajo manj CO2 kot čisto bencinski avtomobili in zahtevajo manj litija, kar zmanjšuje obremenitev okolja. Vodikovi avtomobili, ki izpuščajo le vodo, so prav tako obetavni, vendar jih omejujejo zapletena proizvodnja in pomanjkljiva infrastruktura.
Prihodnost električnih avtomobilov je odvisna od napredka na treh področjih: uporaba obnovljivih virov energije, razvoj okolju prijaznih metod pridobivanja kovin in izboljšanje tehnologij recikliranja akumulatorjev. Če bodo te ovire premagane, bodo električni avtomobili bistveno čistejši.
Kaj je boljše za okolje?
Električni avtomobili so na splošno okolju prijaznejši od bencinskih, zlasti v regijah s čisto energijo, vendar njihova proizvodnja in recikliranje predstavljata izzive. Bencinski avtomobili povzročajo več škode med uporabo zaradi izpušnih plinov, vendar so njihova proizvodnja in recikliranje enostavnejša. Izbira je odvisna od regije, infrastrukture in dolgoročnih ciljev. Za največjo okoljsko korist razmislite o hibridih ali podprite razvoj čiste energije – tako bomo vsi vozili bolj zeleno!